سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معلم یار_majid karimi
 
قالب وبلاگ

تدابیر تابستانی را بدانید


توصیه می کنیم برای حفظ تعادل پتاسیم و سدیم بدنتان در هر وعده غذایی سبزیجات تازه و خشک، سیب زمینی، میوه های تازه و خشک میل کنید. قطعاً گزینه های زیادی برای انتخاب دارید. از مصرف سوپ که باعث تأمین مایعات بدن می شود غافل نشوید. حواستان باشد مصرف مواد غذایی شور مثل چیپس، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غیره را محدودتر کنید.

فصل تابستان فرا رسیده و گرما با گام های داغ و سنگین خود شهرها را فرا گرفته است. گاهی هوا چنان گرم می شود که عرق از سر و رویمان جاری می شود، خستگی و بی حوصلگی بر ما غلبه می کند و تشنگی سراپای وجودمان را می گیرد.

در این صورت است که مدام از خود می پرسیم چگونه می شود با این گرما مقابله کرد؟ آیا نوشیدن آب به تنهایی برای تحمل گرمای هوا کافی است؟ نقش تغذیه در مقابله با دهیدراته شدن بدن (از دست دادن آب بدن) چیست؟ همه این سوال ها پاسخ دارد. مهم این است که اجازه ندهید بدنتان آب خود را از دست بدهد و دچار خستگی بشوید. برای مقابله با گرما و عطش تابستان با ما باشید.

تعریق

تعریق یا همان عرق کردن پدیده کاملاً طبیعی بدن انسان محسوب می شود و برخلاف باور عموم بخشی از سیستم خنک کننده بدن است که باعث می شود بدن در دمای مناسبی قرار گیرد. در واقع عرق این توانایی را دارد که به طور طبیعی در عرض چند دقیقه بدن را خنک کند. برای همین است وقتی سخت مشغول کار و فعالیت هستیم عرق از سر و رویمان جاری می شود. واقعیت این است هرچه بیشتر عرق کنید بدنتان خنک تر می شود. علاوه بر این، عرق، آرام بخش ایده آل اعصاب انسان نیز محسوب می شود و این قابلیت را دارد که نبض را تنظیم کند. به طور کلی عرق کردن روشی است که بدن به وسیله آن خود را خنک نگه می دارد.

با وجود این که نقش تعریق در خنک نگه داشتن بدن در نوع خود بسیار جالب و فوق العاده است اما باید بدانید که همین عرق کار بسیار مهم دیگری نیز انجام می دهد که خیلی از ما حتی فکرش را هم نمی کنیم: دفع سموم بدن؛ پس عرق کردن آنقدرها هم بد نیست. اما زمانی که عرق می کنیم بدن آب و املاح معدنی خود را نیز از دست می دهد و لازم است که تمام این عناصر جایگزین شوند. در واقع لازم است که در فصل گرما خوب بخورید و خوب بنوشید تا بدنتان دهیدراته نشود یعنی اینکه آب خود را از دست ندهد. زیرا از دست رفتن آب بدن آسیب رسان خواهد بود.

چه بخوریم؟


میزان سدیم و پتاسیم بدن ما باید متعادل باشد. اما متأسفانه به دلیل اینکه در طول روز مواد غذایی سرشار از سدیم (نمک) بیشتری مصرف می کنیم این موازنه به هم می ریزد. پتاسیم به خصوص اگر اهل ورزش باشید وظیفه احیای انرژی را بر عهده دارد و خستگی را از جان بدر می کند. این عنصر مهم در موز، زردآلو، طالبی و بیشتر میوه و سبزیجات به میزان قابل توجهی وجود دارد.

توصیه می کنیم برای حفظ تعادل پتاسیم و سدیم بدنتان در هر وعده غذایی سبزیجات تازه و خشک، سیب زمینی، میوه های تازه و خشک میل کنید. قطعاً گزینه های زیادی برای انتخاب دارید. از مصرف سوپ که باعث تأمین مایعات بدن می شود غافل نشوید. حواستان باشد مصرف مواد غذایی شور مثل چیپس، سوسیس و کالباس، ماهی دودی و غیره را محدودتر کنید.

میزان پروتئین


هر چه مواد غذایی سرشار از پروتئین بیشتری مصرف کنید بیشتر احساس گرما خواهید کرد. متخصصان توصیه می کنند که مصرف روزانه یک گرم پروتئین به ازای یک کیلوگرم وزن بدن مصرف کننده کافی است. یعنی اینکه اگر شما یک خانم 60 کیلوگرمی هستید روزانه به 60 گرم پروتئین نیاز دارید. این میزان با مصرف 100 گرم گوشت قرمز، ماهی یا گوشت مرغ و سه محصول لبنی تأمین می شود.

آب، آب، آب

اولین سلاح مبارزه با گرما آب است. در فصل گرما آب زیادی بنوشید. همیشه یک بطری آب دم دستتان باشد و به طور مرتب آب بنوشید. منتظر نمانید که تشنگی هلاکتان کند و بعد به سراغ آب بروید. البته میزان آب مصرفی به فعالیت فیزیکی شما بستگی دارد اما بدانید که نوشیدن حداقل یک لیتر آب یعنی معادل 8 لیوان لازم است. بعد یا قبل غذا آب بنوشید. می توانید آب خالص بنوشید و یا اینکه مقداری آب لیموترش و یا چند پر نعنا به آن اضافه کرده و تشنگی تان را برطرف سازید.

اگر طرفدار آب های گازدار هستید سعی کنید از انواع کم سدیم آن استفاده کنید. اگر خیلی آب به اصطلاح خالی دوست ندارید یا این که می خواهید علاوه بر رفع عطش برنزه هم شوید توصیه می کنیم از آب میوه سرشار از کاروتنوئیدها و ویتامین ها استفاده کنید مثل آب هویج. این مواد مغذی شما را از آسیب های نور خورشید درامان می دارند.

چند توصیه کلی


از نوشیدن مایعات به اصطلاح تگری و مواد غذایی خیلی سرد بپرهیزید. بر خلاف آنچه که عامه مردم تصور می کنند، نوشیدن مایعات خیلی خنک به هنگام تشنگی، نه تنها عطش را برطرف نمی کند بلکه باعث تعریق بیشتر بدن می شود. بدن با جذب سرما به تصور اینکه باید خود را گرم کند عکس العمل نشان می دهد؛ در عوض زمانی که نوشیدنی گرم یا داغی خورده می شود عکس این اتفاق می افتد و بدن به دنبال خنک کردن خود وارد عمل می شود.

بنابراین نوشیدنی ها را بر اساس دمای محیط انتخاب کنید و از نوشیدن مایعات تگری بپرهیزید. همچنین از مصرف ادویه هایی مثل فلفل و خردل نیز بپرهیزید زیرا باعث می شوند شما بیشتر احساس گرما بکنید. در نهایت توصیه می کنیم برای مقابله با گرمای شدید، تعریق زیاد و احساس خستگی تغذیه ای سرشار از مایعات داشته باشید تا بدنتان دهیدراته نشود یعنی مایعات خود را از دست ندهد.



گوناگون
نام منبع: زیست نیوز


[ پنج شنبه 93/3/29 ] [ 5:46 عصر ] [ majidkarimi-دبستان شهیدداریوش بینش فردیس کرج ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب