سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معلم یار_majid karimi
 
قالب وبلاگ

چگونه به کتاب خوانی عادت کنیم؟

پس از رسیدن به تناسب اندام و گشت‌وگذار و عاشق‌پیشگی، بد نیست یکی از اهدافمان در زندگی «عادت به مطالعه» باشد؛ چه بهتر که پیش از همه‌ی اینها به مطالعه عادت کرده باشیم. خواندن کتاب‌ِ خوب هم، می‌تواند جزو تجربه‌های خاطره‌انگیز و لذت‌بخش زندگی باشد. با خواندن کتاب به نقاطی از دنیا سفر می‌کنیم و با شخصیت‌هایی آشنا می‌شویم که شاید در واقعیت، نه فرصتش را داشته باشین و نه امکانش را. با مطالعه‌ی کتاب‌های خوب، به‌لطف قدرتی که قلم نویسنده در توصیف مکان‌ها و شخصیت‌ها دارد، احساس می‌کنیم آنها را از نزدیک می‌بینیم و لمسشان می‌کنیم. اگر دوست دارید دیگران را بهتر درک کنید، دایره‌ی واژگانتان را وسیع‌تر کنید، قدرت تحلیل و تخیلتان را بالا ببرید و برای دقایقی هم که شده، سختی‌های زندگی را فراموش کنید. بهتر است قبل از نزدیک‌شدن به سن ابتلا به آلزایمر، با یکی از ترفندهای پیشگیری از آن آشنا شوید: «عادت به مطالعه». در این مقاله، روش‌های کاربردیِ پرورش این عادت را به شما معرفی کنیم.نخست باید به این باور برسید که خواندن کتابِ خوب یکی از سرگرمی‌های لذت‌بخش است. تأکید می‌کنم: «کتاب خوب»، چون شیرینی تجربه‌ی کتاب‌خوانی در گروِ شناخت کتاب‌های خوب و ارزشمند است. اگر چند روز متوالی را بدون لذت و شوقِ بیشترخواندن بگذرانید، باید قید آن کتاب را بزنید. هدف ما در این مقاله ترویج عادت به مطالعه به‌عنوان تجربه یا تفریحی لذت‌بخش است.

چگونه به کتاب خوانی عادت کنیم؟

باید ساعات مشخصی از شبانه‌روز را تعیین کنید تا در این ساعات حداقل 5 تا 10 دقیقه کتاب بخوانید. زمان را کوتاه در نظر بگیرید تا هیچ محرکی نتواند جلوِ انگیزه‌ی شما را بگیرد. در این مدت‌زمان کوتاه فقط روی مطالعه تمرکز کنید و به هیچ‌چیز دیگری فکر نکنید. برای مثال، روزانه در مسیر رفت‌وآمد به محل کار، تا آماده‌شدن صبحانه یا ناهار یا قبل از خواب، می‌توانید چندده دقیقه‌ را به مطالعه اختصاص بدهید. مجموع این ده دقیقه‌های کوچک در یک روز، بسته به مدیریت زمان شما، به 40 دقیقه یا بیشتر خواهد رسید. این شروع بسیار خوبی است و اگر همت کنید، این تمرین رفته‌رفته به یکی از عادت‌های روزانه‌ی عالی‌تان تبدیل خواهد شد.

همیشه کتابی همراه خود داشته باشید

به همان اندازه که مراقبِ جانگذاشتنِ گوشی همراه‌، شارژر یا کیف پولتان هستید، به جانگذاشتنِ کتاب هم اهمیت بدهید. اگر در طول روز ممکن است مدت‌زمانِ کوتاهی را منتظر بمانید، مثلا در مطب دکتر، ایستگاه تاکسی یا مترو، کتاب را بیرون بیاورید و شروع به خواندن کنید که بهترین کار برای گذراندن زمان است.

فهرست تهیه کنید

فهرستی از کتاب‌های خوب تهیه کنید. هرزمان که از طریق رسانه‌ها یا از زبان کسانی که می‌دانید اهل مطالعه‌اند، کتاب خوبی معرفی شد، نامش را به فهرست خود اضافه کنید. از طولانی‌شدن این فهرست باارزش نترسید؛ به‌مرور با شگرد «تعیین وقت» که پیش‌ازاین گفتیم، هر روز برای مطالعه‌ی این کتاب‌ها وقت بگذارید و پس از اتمام هرکدام، روی نامش در فهرست خط بکشید.

برای فهرست کتاب‌ خود از ساخت جیمیل شروع کنید و حسابی در آن ایجاد کنید تا هرزمان که اطلاعاتی از کتاب خوبی به‌دست آوردید، آن اطلاعات را به آن حساب بفرستید. به‌این‌ترتیب، صندوق دریافت پیام شما به مخزنی از کتاب‌های خوب تبدیل می‌شود که باید آنها را بخوانید. وقتی کتابی را خواندید، آن را به پوشه‌ای جدید با نامی شبیه «خوانده‌شده‌ها» منتقل کنید. حتی می‌توانید متنی را به همان آدرس جیمیل ارسال کنید که حاوی نکات مهم یا خلاصه‌ای از کتابِ خوانده‌شده باشد. به‌این‌ترتیب، افزون‌بر فهرست کتاب‌های خوب، جایی را به ثبت خاطرات کتاب‌خوانی خود اختصاص داده‌اید که بعدا می‌توانید با مرور آن همه‌چیز را به‌خاطر بیاورید.

مکانی دنج و راحت پیدا کنید

جایی را در خانه انتخاب کنید که بتوانید راحت روی صندلی یا مبل بنشینید و شروع به خواندن کنید. دراز نکشید، چون باعث خواب‌آلودگی‌تان می‌شود. محل مطالعه‌ی شما باید از تلویزیون، کامپیوتر، موسیقی یا سروصدای اعضای خانواده یا هم‌اتاقی‌ها دور باشد. اگر چنین محیطی برای شما فراهم نیست، باید چنین جایی را برای خودتان دست‌وپا کنید.

از تلویزیون و اینترنت کمتر استفاده کنید

اگر واقعا قصد دارید به مطالعه عادت کنید، سعی کنید وابستگی‌تان را به تلویزیون و اینترنت کمتر کنید. ترک این عادت دشوار است، اما هر دقیقه‌ای که از اینترنت و تلویزیون کمتر استفاده کنید، به زمان مطالعه‌تان افزوده‌اید. رفته‌رفته این دقیقه‌ها به ساعت‌های شیرینی تبدیل می‌شوند که با مطالعه سپری‌شان می‌کنید.چگونه به کتاب خوانی عادت کنیم؟

 

برای فرزندتان کتاب بخوانید

اگر فرزند دارید، خواندن کتاب برای او از واجبات است. ایجاد عادت مطالعه در کودکان، بهترین راه برای تضمین علاقه‌مندی آنها به مطالعه در آینده و موفقیتشان است. کتاب‌های معروف و مناسب سن فرزندتان را تهیه کنید و برایش بخوانید تا هم عادت مطالعه‌ را در خودتان تقویت کنید و هم، زمان باکیفیتی را با فرزندتان بگذرانید.

خاطره‌نویسی کنید

خاطره‌نویسی هم مانند فهرست کتاب‌ها باید شامل عنوان کتاب خوانده‌‌شده و نام نویسنده و در صورت امکان، تاریخ شروع و اتمام مطالعه‌ی کتاب باشد. حتی بهتر است نظرات و افکارتان را درباره‌ی کتاب‌های خوانده‌‌شده بنویسید. پس از چند ماه، مطالعه‌ی خاطرات کتاب‌هایی که خوانده‌اید، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.


[ پنج شنبه 100/8/27 ] [ 11:17 عصر ] [ majidkarimi-دبستان شهیدداریوش بینش فردیس کرج ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

امکانات وب